Documentaires

Why is Jesus white? – Muhammad Ali

 

What Dark Skinned People Will Never Tell You

MAKE ME WHITER (BBC)

Skin lightening is big business. The market for cosmetics to lighten darker skin is now reported to be worth millions of pounds; Anita Rani (presenter of Watchdog and The One Show) is on a journey to find out why. Starting in her own family, with her mother’s preference for lighter skin, she explores the pressures within the Asian community that lead a growing number of people to want to “lighten up”. Anita says: “I have never understood why fair equals beautiful because I love being brown. Through this film, I want to find out where this pressure to change your skin colour is coming from.” Illegal cosmetics are available under the counter in Asian and Afro-Caribbean shops up and down the country. Many illegal creams contain banned chemicals which pose health risks and can cause irreversible damage. Anita goes undercover to see how readily available they are, and she meets one woman who regrets ever using them. She takes a hard look at the businesses that make money on the promise of lightening dark skin, and tackles the cosmetic distributors and lifestyle magazines that promote and advertise skin lightening products. Finally, Anita tests one of the legal leading brand skin lightening products for herself. Will it work? …..

“A Girl Like Me” by Kiri Davis (2005)

from Director Kiri Davis

For my high-school literature class I was constructing an anthology with a wide range of different stories that I believed reflected the black girl’s experience. For the different chapters, I conducted interviews with a variety of black girls in my high school, and a number of issues surfaced concerning the standards of beauty imposed on today’s black girls and how this affects their self-image.
I thought this topic would make an interesting film and so when I was accepted into the Reel Works Teen Filmmaking program, I set out to explore these issues. I also decided to would reconduct the “doll test” initially conducted by Dr. Kenneth Clark, which was used in the historic desegregation case, Brown vs. Board of Education. I thought that by including this experiment in my film, I would shed new light on how society affects black children today and how little has actually changed.

With help from my mentor, Shola Lynch, and thanks to the honesty and openness of the girls I interviewed, I was able to complete my first documentary in the fall of 2005. I learned that giving the girls an opportunity to talk about these issues and their experiences helped us all to look deeper and examine the many things in society that affect us and shape who we are (kiridavis.com)

:: Awards ::

The Diversity Award at the 6th Annual Media That Matters film festival

The SILVERDOCS Audience Award for a Short Documentary.

 

TED Talk

Mellody Hobson: Color blind or color brave?

The subject of race can be very touchy. As finance executive Mellody Hobson says, it’s a “conversational third rail.” But, she says, that’s exactly why we need to start talking about it. In this engaging, persuasive talk, Hobson makes the case that speaking openly about race — and particularly about diversity in hiring — makes for better businesses and a better society.

 

 

KOPPEN – de verdeelde klas

Koppen, het reportageprogramma van de VRT, heeft met ‘De verdeelde klas’ onderzocht hoe vatbaar kinderen zijn voor racisme en discriminatie. Ze hernamen een oefening van de Amerikaanse leerkracht Jane Elliott uit 1968 en verdeelden een vijfde leerjaar uit Antwerpen in twee groepen: kinderen met blauwe ogen en kinderen met bruine ogen. De oefening toont aan dat kinderen zich heel snel vooroordelen eigen maken.

Jane Elliott deed deze oefening met haar klas een dag na de moord op Martin Luther King om haar leerlingen aan den lijve te laten ondervinden hoe discriminatie voelt.

De makers van Koppen onderzochten of Vlaamse leerlingen even vatbaar zijn voor discriminatie als hun Amerikaanse leeftijdsgenoten vijftig jaar geleden. Uit de sociale oefening van Koppen bleek dat de kinderen op één dag tijd in staat waren om de andere kinderen op basis van hun oogkleur te discrimineren.

Ongelijkheid wordt versterkt
Elliot kreeg de reportage zelf te zien en reageerde verbaasd: ‘Is er nog niets veranderd tussen 1968 en nu? ‘You need some help’.’

Die mening is ook Wouter van Bellingen, directeur van het Minderhedenforum, toegedaan nadat hij de reportage zag. Van Bellingen ziet dat ongelijkheid door de structuren in Vlaanderen versterkt wordt. ‘In Vlaanderen zijn de voorwaarden voor discriminatie sterk aanwezig, wat verklaart waarom er hier zo’n grote etnische kloven bestaan’, aldus Van Bellingen.

Het Vlaamse onderwijssysteem is daarvan exemplarisch. ‘De diversiteit in onze samenleving wordt niet weerspiegeld in de klas.’ Toch was Van Bellingen niet helemaal somber gestemd na de reportage. ‘Als discriminatie op één dag aangewakkerd kan worden, dan kan het ook op één dag worden afgeleerd.’

Rol onderwijs
Ook Jan Bergs, de meester van het vijfde leerjaar in kwestie, gelooft dat het onderwijs een belangrijke rol moet spelen. ‘Het onderwijssysteem werkt onderscheid in de hand’, zegt Bergs. Een brede eerstegraad in het secundair onderwijs, de lerarenopleiding aanpassen, … Het zijn maar enkele van de mogelijkheden die hij ziet om het probleem van discriminatie deels aan te pakken. Maar hij gelooft dat het ook op kleinere schaal kan: ‘Je moet elk kind laten zien dat je iets van hen verwacht’, besluit Bergs.

ArmVid